Flere kvinder ser porno

Pornobranchen har opdaget de kvindelige forbrugere - og kvinderne har opdaget pornoen.

I dag står kvinder for hvert tredje besøg på pornosider på internettet. Det viser en opgørelse fra det amerikanske analyseinstitut Top Ten Reviews, som også viser, at mens 96 procent af dem, der sidste år søgte på ordet 'porno' på internettet var mænd, var halvdelen af dem, der søger på ’sex’, kvinder. Der er desuden flere kvinder end mænd, der søger på ord som ’teen sex’, ’free sex’ og ’cyber sex’.

Det skriver dagbladet Information.

Ifølge en engelsk undersøgelse har vi kun set begyndelsen, da antallet af britiske kvinder, der søgte porno på nettet sidste år, steg med 30 procent fra en million til 1,4 millioner. Også i Danmark er kvinderne på vej ind på pornomarkedet her i 40-året for, at Danmark som det første land i verden begyndte at lovliggøre pornoen. Kvindernes interesse mærkes ikke mindst i sexbutikkerne.

Porno er blevet legalt
Sabina Elvstam-Johns er indehaver af sexbutikken Lust, der er målrettet til kvinder, og hun vurderer, at der er sket enormt meget på de ni år, siden hun åbnede: »Dengang var mange kvinder bange for at bruge butikken og flove over at have det behov. I dag er det blevet meget mere legalt, og branchen er begyndt at opdage kvinderne som kundegruppe - bl.a. ved at gå mere efter de blødere produkter«, siger Elvstam-Johns til Information.

I Blue Movie på Vesterbrogade - en af de helt klassiske pornoforretninger - har Jesper Strauss stået i forretningen i 25 år: »Dengang så vi sgu ikke en eneste kvinde«, siger han.

»Nu kommer der op til fem-syv stykker om dagen. Og der kommer sgu også kvinder alene og ser film. I gamle dage gik der halve år imellem, hvis altså ikke det var luderne, der kom med deres kunder«.

Indbydende og lyse lokaler
Sidste år åbnede den tyske sex-butikskæde Orion, der udelukkende har butikker i indkøbscentre, sin første danske filial i indkøbscenteret Fields. Ifølge Orions ekspansionschef, Bernd Rapraeger, blev omsætningen det første år 40 procent højere end forventet:

»Langt størstedelen af kunderne i butikken er kvinder, til tider i selskab med deres partnere. Kun ca. 10 procent af kunderne er mænd, der kommer alene«, fortæller Bernd Rapraeger, som understreger, at Orion ikke sælger porno, men erotik: »Butikkerne er indbydende og lyse, og så sørger vi for at undgå den hårdeste genre«.

Mange unge kvinder
Psykolog Gert Martin Hald gennemførte sidste år en større undersøgelse af pornoforbruget blandt de 18 til 30-årige danskere, som viste, at 92 procent af mændene og 60 procent af kvinderne havde set porno inden for det sidste halve år. 30 procent af kvinderne ser porno mindst en gang om måneden.

»Antallet af unge kvinder, der brugte porno jævnligt, overraskede os. Jeg ved ikke, hvad vi havde forestillet os, men det kom bag på os«, fortæller Gert Martin Hald, der i dag er ansat ved Sexologisk Klinik på Rigshospitalet.

Kvinder tænder mest på tekst
Det er dog ikke nødvendigvis sådan, at kvinder først nu er blevet interesseret i sexunderholdning. I december 1969, året for billedpornografiens frigivelse, viste en undersøgelse, at 73 pct. af alle kvinder i tiden siden legaliseringen havde læst mindst ét pornoblad. Og Gert Martin Hald understreger, at man ved meget lidt om kvinders forbrug af pornografi: »Forskningen har en tendens til at fokusere på de samfundsmæssige konsekvenser af unge mænds pornoforbrug«, siger han til Information.

En af grundene hertil er måske, at det ikke så meget er billeder, men tekst, som kvinder tænder på: »Mænd kan jo næsten blive liderlige af en trekant og to cirkler, mens kvinder vil gerne have en god historie«, siger Jesper Strauss.

Et seriøst marked
Og faktisk er udbuddet af tekstporno begyndt at blive et seriøst marked. Det amerikanske forlag Ellora’s Cave har gennem annoncering i pæne litterære tidsskrifter som søndags-bogtillægget i New York Times fået salg i titusindvis på deres erotiske romaner. Også på nettet er teksterotikken i fremvækst med websider som sexhistorier.dk og literotica.com, som indeholder over 100.000 pornografiske historier. Og i januar åbnede et nyt forlag for pornografiske lydbøger for kvinder i Danmark ved navn Bedtime Stories. Men hvorfor er kvinderne så nu ved at blive anerkendt som seriøse pornoforbrugere?

Feminisme og individualisme
Pornomodellen Denice Klarskov påpeger overfor Information, at 30-40 procent af publikum på sexmesserne i dag er kvinder, mens der ikke var nogen kvinder at se på billederne fra Sex 69 - Danmarks første pornomesse for 38 år siden: »Kvinderne har simpelthen gjort mere opmærksom på, at de også er der, i de seneste år. Dels er det blevet mere accepteret, at man godt må se porno - og dels er kvinder blevet stærkere og mere selvstændige, så de tør sige, hvad de gerne vil have. Det er jo det, vi har kæmpet for de sidste 20-30 år«,siger hun.

Sabina Elvstam-Johns kæder også udviklingen sammen med både feminisme og en ny tids individualisme:

»Det er som om, seksualiteten også er blevet en del af den søgen efter personlig udvikling og luksustid, som vi dyrker nu - en slags personlig friværdi. Samtidig har det også været et spørgsmål om rollemodeller: Hvad enten det er nye pornofilm, butikker eller bare kvinder, der tør stå ved deres seksualitet, hjælper det alt sammen. Vi så vores butik som et feministisk initiativ, der også handlede om at skabe et frirum for kvinder«, siger hun.

Kvinder dyrker pormo alene
Der er dog et stykke vej endnu. Ifølge Gert Martin Hald har mænd altid haft fællesoplevelser omkring pornografi, mens kvinderne i hans undersøgelse primært er alene om deres pornooplevelser.

Og ifølge Top Ten Reviews holder omkring 70 procent af de kvindelige internetsurfere deres pornoforbrug hemmeligt. Til gengæld hævder undersøgelsen, at kvinder er mere tilbøjelige til at leve deres fantasier ud i den virkelige virkelighed.